על אסטרטגיית שיווק ומשחקי הכס

July 6, 2014

ומה יגיד על זה טיריון לאניסטר? (זהירות – ספוילר!)

מכירים את אלה ש”סמוך, יהיה בסדר!” ו”עלה באב אללא מה שיהיה יהיה”?
גם אני לא. הם לא שרדו את הקרב.

זוכרים את טיריון (כפרה עליו) לאניסטר ואת הקרב המרשים במעלה מלך אותו הוביל במקום ג’ופרי (ילד קקה) ת.נ.צ.ב.ה.? בטח זוכרים. מה היה לנו שם? אסטרטגיית קרב מרשימה בהחלט. הוא לא קפץ לתוך ים החרבות סטייל “תמות נפשי עם פלשתים”. הוא תכנן מראש. בנה אסטרטגיה למופת ומשם באה ההצלחה. זה שאבא שלו המניאק לא העריך אותו וכולם היו נגדו זה כבר סיפור אחר. בסופו של דבר העלילה נכנסה בהם אבל למה לעשות ספויילרים למי שעדיין לא צפה. אגב, מי מכם עדיין לא צפה במשחקי הכס ולמה אתם עדיין כאן במקום להשלים פערים? לא חשוב, נמשיך.

אני יכול להמשיך ולהאביס אתכם בסיפורים היסטוריים כאלה ואחרים (כי ברור ש”משחקי הכס” קרה באמת), אבל חשוב לי לא להרדים אתכם, אז נדבר סתם על הצלחות בכל מני תחומים בחיים. למשל – כלב וחתול שמנסים לצוד ציפור. מי יצליח ומי יישאר רעב? בואו נראה:

כלב רואה ציפור > משתולל משימחה + נובח > רץ, קופץ ורומס כל עשב רענן > מגיע לציפור אבל רגע… איפה ציפור? אה, למעלה, עפה על עצמה בקטע אירוני ומודע לעצמו ומחליפה דאחקות עם החבר’ה.
לעומת זאת:
חתול רואה ציפור > מתמזג עם הקרקע > זוחל לעבר הציפור נגד כיוון הרוח > מגיע לציפור > ציפור הופכת למנה עיקרית > חתול שבע ומרוצה.

אז מה ההבדל העיקרי בין ההתנהלות של הכלבלב לזו של החתול? שניהם חמודים באותה מידה, אבל מה לעשות, החתול יותר חכם. היה כאן תכנון מראש, תכנית פעולה, סדרת צעדים טקטיים מרשימים וקצירת פירות ההצלחה (או יותר בכיוון של עריפת ראשו של הפרס. מה ששוב מזכיר לי פרק 9 כלשהו, אבל נעזוב את זה).

הכל כיף וצחוקים וסבבה ומגניב, עד שזה מגיע לכיס שלנו, לכסף שלנו. אף אחד לא הולך למכולת עם ארנק מלא בעלא באב אללה. כלומר, אפשר לחיות על הקצה, אבל אם אנחנו רוצים להצליח לקיים משהו יציב ומוצלח לאורך זמן – חייבים לגבש תכנית פעולה לטווח הארוך. קחו לדוגמה אנשים שהתעשרו בן לילה כתוצאה מזכיה בפרס כספי ענק (“שלום! זאת אראלה ממפעל הפיס! נחשו מה?”) או ירושה מפתיעה (כי דוד אלברט מאמריקה עליו השלום החזיר ציוד לבורא עולם ואיזה מזל שלא היו לו קרובי משפחה חוץ ממשפחת כהן מגבעתיים שלא הכירו אותו אבל אחחחח איזה דוד יקר דוד אלברט) – האם הם נותרו עשירים? רובם לא.
לעומת זאת, לדוגמה, חברה קטנה ואנונימית בשם “טבע”, השכילה בזמנו לבנות תכנית אסטרטגית לשנים רבות קדימה. נו וזה הצליח להם? אני צריך לענות על זה…?

הצלחה לא מתרחשת פתאום, גם אם לצופה מהצד זה נראה ככה. הצלחה אמיתית נובעת מעבודה קשה ותכנון לעתיד, נקודה. (אגב, עבודה קשה ללא ראיה עתידית פירושה כניסה בתוך קיר שוב ושוב ושוב ושוב, אז זה בכלל מיותר). ולא שאני מבין גדול במתמטיקה או משהו (המילה “מתמטיקה” למען האמת גורמת לשיער ראשי לסמור ועכשיו אני אפרו-סטייל), אבל הנוסחה של תכנון אסטרטגי + עבודה קשה = הצלחה, עוברת כחוט השני לאורך ההיסטוריה ובכל תחום. כן, גם באינטרנט הזה שלנו עם הגוגל הזה. רוצים שהעסק שלכם ישגשג ויהיה פופולרי באינטרנט? אל תבנו על הצלחת פתע מהיום למחר. תתחילו לחשוב קדימה, לעבוד חכם לפי אסטרטגיית שיווק לטווח הרחוק. צעד צעד, מההתחלה, בסיס חזק ואיתן עליו ניתן לבנות משהו גדול ויציב שלא יתפרק. אני מדבר מנסיון. ושלא ימכרו לכם הוקוס פוקוס, זה לא הוגוורטס כאן.