הגעת למסקנה שהעסק שלך צריך קידום אורגני והפוטנציאל גדול, זה מעולה. עכשיו מתחיל לו האתגר האמיתי בשוק רווי נתוני שירות. פרילנסרים קיימים בשפע, סוכנויות מציעות הצעות מפתות ויש הרבה מחפשי עבודה בתחום שמעוניינים להיות יועצים פנימיים– איך אתה הולך להסתדר עם כל המידע הזה? אני הולך לעשות לך סדר.
*לפני שאני ממשיך, חשוב להבהיר שאני אומר את דעתי האישית על התחום ואין בי כוונה לפגוע באף אדם או חברה.
יועץ קידום אתרים (פרילנסר) – יתרונות וחסרונות
יועץ לקידום אתרים הינו איש מקצוע המקדם פרויקטים באופן עצמאי, בדרך כלל היועץ הפרטי ידאג להתאים את תוכנית העבודה והתקציב לכל לקוח לפי הדרישות וכמות העבודה המוערכת. התשלום בדרך כלל חודשי.
יתרונות:
יחס אישי ומעורבות – בדרך כלל, העסק שלך יקבל יחס אישי יותר מאשר בסוכנויות, וסביר להניח שתרגיש את המעורבות שלו יותר.
מחירים וגמישות – מחירי הפרילנסר בחלק מהפעמים אינם גבוהים בהרבה מאשר תשלום לסוכנויות גדולות. מצד שני, פרילנסרים הרבה יותר גמישים ויודעים שלפעמים יש תקופות שהם יצטרכו לתת יותר מעצמם ויש תקופות רגועות יותר בהן תהיה עבודה שוטפת בלבד.
זמינות – פרילנסר מחוייב יהיה זמין בכל שעה ביום (גם מעבר לשעות העבודה) יתרון משמעותי על סוכנויות ויועצים פנימיים אשר מחוייבים למעסיק שלהם לשעות העבודה המקובלות בשוק. לא לשכוח שעדיין מדובר בבן אדם – קראו בסעיף הבא "חופשות מחלה ומילואים".
חסרונות:
קיבולת – חשוב לזכור שלפרילנסר יש שתי ידיים והקיבולת מוגבלת. אם הפרילנסר שלך כרגע עמוס עליכם לבדוק כמה באמת הוא יכול להשקיע בפרויקטשלך.
חופשות, ימי מחלה ומילואים – בישראל כמו בישראל, לא הכל ורוד, במידה והפרילנסר יהיה חולה או יזומן למילואים אתם עלולים להיות ללא ייעוץ למשך זמן מה. חשוב לבדוק את הדברים הללו עם הפרילנסר בתחילת העבודה.
תשתיות – תשתיות הכוונה בעצם לכל הקשור לבניית קישורים ללקוח. לפרילנסר ממוצע כמות התשתיות נמוכה בהרבה מאשר סוכנות שיש בה אתרי תשתית רבים במגוון רב של נישות ובחלק מהמקרים נבנים במיוחד עבור כל לקוח ולפי דרישותיו.
דעה אישית: קיימים בשוק מקדמי אתרים שעובדים כפרילנסרים והם אינם יורדים באיכות הביצוע מחברות המעסיקות מספר מקדמי אתרים. אך במקביל, יש מספר רב של פרילנסריםשרלטנים שמומלץ לא לעבוד איתם. תמיד תבקשו לדבר עם לקוחות קודמים של הפרילנסר אותו אתם מעוניינים להעסיק, נסו להבין מי הוא ומה שיטות העבודה שלו.
סוכנות לקידום אתרים (חברה) – יתרונות וחסרונות
בישראל חברות רבות המספקות שירותי קידום אתרים. לחברות בדרך כלל פרויקטים רבים ואנשי צוות רבים שכל אחד אחראי על נושא ספציפי. כמות האנשים הגדולה בחברות יכולה בפעמים רבות ליצור היררכיה ברורה וסדר, ובחלק מהמקרים חוסר סדר ובלבול.
יתרונות:
תשתיות – לחברות קידום אתרים להבדיל מפרילנסר יש בחלק מהמקרים תשתיות רבות והרבה קשרים שיכולים לתרום ללקוח. מה שיכול לפרילנסר לקחת זמן רב יותר להשיג, אצל החברות זה פשוט יותר.
ניסיון בתחומים שונים – אנשי הצוות בחברות מתנסים על נישות מגוונות ושונות מה שיוצר יתרון משמעותי מבחינת הידע הנרכש לעומת פרילנסר שעובד מול 5-10 לקוחות קבועים, בחברות רבות קיימים צוותים נוספים (סושיאל, עיצוב אנליזה וכו') שיכולים לתת ערך מוסף שבחלק מהמקרים לא קיים אצל פרילנסר.
ידע – חוכמת ההמונים משחקת גם פה. ככל שיותר אנשים מדברים ומתייעצים בינהם על בעיה מסוימת או תקלה, הסיכוי לקבל תשובה יצירתית ויעילה גדל.
חופשות, ימי מחלה ומילואים – להבדיל מפרילסר, אצל חברה אתה לא אמור לדאוג אם מישהו יוצא לחופשה, תמיד יהיה מי שיחליף אותו.
חסרונות:
מחסור ביחס אישי – לפעמים זה יכול להרגיש כמו "מעבדה" לייצור תוצאות. בדרך כלל תקבל "מנהל תיקי לקוחות" שהוא בעצם יהיה אחראי על התקשורות מולך, בדרך כלל יהיו לו עוד 15 לקוחות כמוך – איך אפשר לתת יחס אישי?
תוכנית עבודה – חברות נוטות להשתמש בתוכנית עבודה קבועה עם שינויים קלים בין הלקוחות, מה שבחלק גדול מהמקרים לא נכון לעשות ויש צורך בהתאמה תוכנית מלאה אישית לכל לקוח.
זמינות – חברות עובדות בשעות העבודה המקובלות וכך גם העובדים שלהם, לכן אם יש לך תקלה או שאלה מחוץ לשעות או בסופי שבוע, יש צורך לחכות ליום ראשון ולעמוד בתור.
יועץ קידום אתרים (In-house) – יתרונות וחסרונות
לפעמים זה בלתי נמנע, הפרויקט שלך גדול ואתה לא יכול לוותר על העסקה של יועץ פנימי. עובד נוסף בחברה זו מחויבות גדול שלך וגם שלו. היכולת שלך, בתור בעל עסק לערב מישהו פנימי בכל הנתונים והפרויקטים בחופשיות תתרום לך ותחסוך הרבה כאב ראש בהמשך.
יתרונות:
זמינות – היועץ שלך הוא כבר חלק מהחברה שלך, אתה צריך אותו לישיבה? לשאלה קטנה? להדרכות?הוא נמצא שם וזו העבודה שלו ועל זה אתה משלם לו.
מכיר את הליבה – במהרה היועץ יהפוך לחברם הטוב של המתכנתים ואנשי התוכן בחברה שלך. הוא יוכל לתת ייעוץ ולענות על כל שאלה, במקביל עם הזמן הוא יכיר את כל נכסי החברה וידע בדיוק מה כדאי לעשות עם כל אחד מהם.
חסרונות:
חשיבה מחוץ לקופסא– בגלל העבודה על פרוייקט אחד ספציפי בנישה ספציפית, היכולת לא לצאת מהקופסה בחלק מהמקרים בולטת.
משכורת ומיסים– ברגע שאתה משלם לעובד יש צורך בתשלומי מיסים וביטוחים שאינך משלם לחברות או לפרילנסרים.
ההמלצה שלי
בסופו של דבר, המטרה שלך היא לקבל את התוצאות הטובות ביותר, במחיר סביר שכולם מאושרים ממנו.
לחברות גדולות הייתי ממליץ על עבודה עם יועץ פנימי (In-house) שעובד מול חברות ופרילנסרים, בשיטה הזו אתם מקבלים מישהו עם יד על הדופק בכל הקשור ל-SEO בחברה שלך ובנוסף ידע מקצועי ותמיכה מאנשים מקצוע שונים (אלא אם כן היועץ הפנימי הוא סופרמן והוא יכול לעשות הכל).
לעסקים קטנים ובינוניים הייתי ממליץ לבחון את האפשרות של מקדם אתרים פרילנסר, אם חשוב לכם היחס האישי, המעורבות והגמישות.
אודות הכותב:
אני אליאב לנקרי (מוכר גם כאליאבוס), את הידע שלי על קידום אתרים אורגני יציב צברתי במהלך עשר השנים האחרונות.