קידום אתרים – עשה זאת בעצמך!

September 29, 2014

לימוד קידום אתרים

בטח שאלתם את עצמכם, “למה באתר של חברה לקידום אתרים יש מאמר שמלמד לעשות קידום אתרים?”

ובכן, שקיפות. אני אוהב לשתף מידע. קידום אתרים זה לא סוד, גם ככה אפשר למצוא היום הכל באינטרנט. לכן ריכזתי כאן עבורכם את החלקים העיקריים והבסיסיים של תורת הקידומולוגיה, במידה והחלטתם לא לקחת חברת קידום. ברור לי שמרבית בעלי העסקים מנסים בשלב מסוים מקדם אתרים כזה או אחר, אז המידע הזה מונח כאן לפניכם כדי שלפחות תדעו פחות או יותר במה מדובר, שלא תהיו קלולס מול איש המקצוע ושתהיה לכם מספיק אינפורמציה לוודא שהאתר שלכם מקבל את היחס הראוי. בואו נתחיל:

קודם כל חשוב לזכור – אתר מקודם בגוגל הוא אתר פופולרי, כזה שהגולשים אוהבים.
כמו בכל דבר בחיים, אם תנסו להתאמץ ולאלץ יותר מדי, זה לא יעבוד, למשל אם תפוצצו את האתר בקישורים נכנסים זה רק יעצבן את גוגל וישיג את ההפך. להלן מספר דגשים אליהם חשוב להתייחס על מנת לסייע לאתר שלכם להיות פופולרי באמת.

מראה חיצוני – רושם ראשוני קובע:
לפני שקראנו את התוכן והתרשמנו מהעומק והעניין, הדבר הראשון הוא ניראות האתר. נכון שעיצוב הוא עניין של טעם, אבל חשוב לתת לגולש תחושה נעימה ברוח נושא האתר. השתדלו לא להעמיס בפרטים, לא להעמיס בתכנים והשתדלו להימנע ככל הניתן מטקסטים קופצים מוכי אפילפסיה. השתמשו בצבעים במידה נכונה ובהתאם לתוכן. אם יש לכם ספק – תתיעצו עם מישהו בעל חוש אסתטי יותר מפותח משלכם. בכל מקרה, כדי לקבל תוצאות כמה שיותר טובות, ההמלצה היא להיעזר באיש מקצוע שיבנה עבורכם את המיתוג והעיצוב.

תוכן שיווקי ממוקד – ליצור עניין, לא להרדים:
כשאתם ניגשים למלא תוכן באתר תמיד תזכרו – האורך לא קובע! אל תתישו את הגולשים בסיפורי אלף לילה ולילה. אין להם את כל היום. הם רוצים לדעת מי אתם, מה אתם מציעים ואיך מתקדמים משם. הגישו להם את המידע באופן כמה שיותר קצר, מעניין וקולע. הניעו אותם לפעולה. גולש שנרדם על המקלדת לא יוצר קשר.
אם ממש בוער לכם לספר סיפורים – נהדר! לשם כך הומצא הבלוג, פיתחו כזה.

שימוש באייקונים ותמונות:
לא כל עמוד באתר שלכם יכול להסתכם בפיסקה וחצי, ברור וידוע. במידה שהתוכן מתארך – עיזרו לגולש לצלוח את העמוד בביטחה תוך שימוש בעזרים משעשעים בדמות אייקונים ותמונות.
השתמשו בכותרות, צרו רווחים בין הפסקאות, תמונה פה, אייקון שם, פיסקה פה, כותרת שם והופס! נגמר המאמר ולא שמנו לב לזמן שעבר. למה? כי הייתה חוויית קריאה מגניבה ונחמדה.
*שימו לב לא להיסחף עם עזרי השעשוע, אלא אם כן מדובר באתר חנות צעצועים או ג’ימבורי. בכל זאת…

חייזר

ביטויי מפתח:
כאן אנחנו נכנסים כבר לחלק הטכני של הקידום. קופירייטינג זה טוב ומגניב, אבל כדי לקדם את האתר צריך להתחשב גם בביטויי מפתח מובילים. קידום ברמה הגבוהה ביותר הוא זה שבונה קופירייטינג סביב ביטויי המפתח. מתחשבים בגולשים ובגוגל כאחד. איך יודעים באלו ביטויים כדאי להתמקד? מבצעים מחקר מקיף הכולל בדיקת מתחרים, מה הם מקדמים, מוצרים שהעסק מוכר, ניתן להשתמש בכלי מילות המפתח של גוגל ולקבל אינדיקציה בנוגע לכמות החיפושים החודשיים לכל ביטוי רלוונטי לעסק. בוחרים ביטוי ראשי עבור עמוד הבית, משהו שמייצג את הנושא הכללי של האתר, ועבור העמודים הפנימיים בוחרים ביטויים מייצגים יותר ממוקדים לפי נושא העמוד.

(למשל אתר בנושא נעליים יקדם בעמוד הבית כנושא הראשי את הביטוי “נעליים” ובעמודים פנימיים ביטויים כגון “נעלי נשים”, “נעלי ספורט”, “נעלי קיפודים” וכן הלאה, כל עמוד לפי הנושא המוביל.)

יסודות האופטימיזציה – תאור וכותרת SEO, נקראים בעגה המקצועית Meta Tags:
ובהמשך ישיר לביטויי המפתח שבחרנו, ממשיכים עם העניינים הטכניים של הקידום. ה- meta tags הם הכותרת והתאור הנמצאים מאחורי הקלעים בעמודי האתר ותפקידם לתקשר ישירות עם מנוע החיפוש ולבנות רלוונטיות לביטויי המטרה אותם נרצה לקדם. כשאתם מגדירים meta tags, אתם בעצם מחליטים עבור גוגל אלו טקסטים להציג בתוצאות החיפוש.
מכירים את זה שאתם מחפשים בגוגל ומקבלים תוצאות שמורכבות מכותרת ותאור? אז זה זה.
אם לא מגדירים meta tags, גוגל מושך איזה טקסט שבא לו ולא תמיד זה יוצא טוב.

ב- meta tags חשוב לשלב את ביטוי המפתח הנבחר, בדיוק כפי שהוא, לפי ההמלצות הבאות:
בכותרת ה- SEO, ה- meta title – נשלב את ביטוי המטרה בכותרת (מומלץ לבדוק בגוגל איך הוא תופס את הביטוי עם ובלי אותיות ליווי או אותיות אהו”י. אחרי ביטוי המפתח ניתן לחזק את שם המותג, שיופיע גם בכותרת.
לדוגמה, אתר הנעליים שלנו. נגיד שלמותג קוראים “הרגל הריחנית”, אז כותרת ה meta שלנו בדף הבית תפתח ב”נעליים” ותכיל את שם המותג “הרגל הריחנית”. נשתדל שהטקסט יזרום ולא ירגיש מאולץ, למשל “נעליים לכל גיל ולכל כיס – הרגל הריחנית” או “נעליים קונים ברגל הריחנית”.

בעמוד פנימי באתר, למשל בעמוד שמדבר על נעלי נשים, נגדיר את ה meta title כך שהביטוי “נעלי נשים” יופיע בתחילת הכותרת והמשך המשפט ייבנה בזרימה. למשל “נעלי נשים אופנתיות – הרגל הריחנית”, או משהו בסגנון.

<ועכשיו למשהו שונה לגמרי – אתנחתא קומית: מתנצל מקרב לב על השיעמום המוחץ, אני יודע, זה טכני נורא וטכני זה משעמם טילים. אבל מה לעשות, אתם רוצים ללמוד לא? מה חשבתם, שהחיים קלים? לא! צריך לעבוד! בואו נמשיך>

בתאור ה- SEO, ה- meta description – נשלב את ביטוי המטרה שלנו איפה שמסתדר לכם מבחינה תחבירית.
חשוב מאוד: בבניית תאור ה- meta נקפיד לא לחרוג מ- 156 תווים. אחרת התאור ייקטע בתוצאות החיפוש ואנחנו רוצים שיוצג במלואו. כמו כן, חשוב לזכור שתאור ה- meta נועד לתקשר עם גוגל, לכן נשלב בו את ביטוי המפתח, אך חשוב להקפיד על ניסוח המתחשב בגולשים. קופירייטינג זו לא מילה גסה. כאן זה בדיוק המקום לשלב בין ביטוי המפתח לקופירייטינג.

לדוגמה, בעמוד הבית של הנעליים נבנה תאור בסגנון: “הרגל הריחנית מציעה מגוון נעליים בדגמי קיץ חדשים לנשים, גברים וילדים, בכל הצבעים והגדלים. ההליכה מעולם לא הייתה מפנקת יותר!”.
גם בעמוד פנימי, למשל ב”נעלי נשים”, מומלץ לשלב את הביטוי בתאור ה- meta, וגם כאן נשתדל לבנות משפט זורם, מעניין, שיווקי ומזמין.

מה לא מומלץ לעשות ב meta tags? לא כדאי לדחוף ביטויי מפתח רבים עם ההפרדה | הזאת | שעברה | מהעולם | מתה | חלפה | הבנתם. כדי לקדם ביטויים נוספים יש לנו עמודים נוספים באתר.
אל תבלבלו את הגולשים שלכם, תנו להם תוכן ידידותי, ריחני ונעים לקריאה.
(*חשוב לזכור שאלו המלצות בסיסיות בביצוע האופטימיזציה ב- meta tags. עדיין, כמו בכל תחום, על מנת לבצע דברים באופן מושלם מומלץ לקחת איש מקצוע.)

<ועכשיו למשהו שונה לגמרי – תמונה של חתול:

חתול

<אני מתיש אפילו את עצמי עם כל ההסברים הטכניים המייגעים האלה. אבל אין כמו תמונה של חתול להעלאת המורל ושמירה על הריכוז. יאללה נמשיך? יש עוד. תהיו חזקים, אני יודע שאתם יכולים!>

כותרת ראשית בעמוד – H1:
ה- meta tags בונים את עיקר הרלוונטיות לעמוד המקודם לפי ביטוי המטרה. הכותרת הראשית בעמוד מחזקת את הרלוונטיות של הביטוי.
המלצות בבניית הכותרת:
כותרת H1 תכיל את ביטוי המפתח, לא משנה באיזה חלק שלה ולא בהכרח בצורתו המקורית. ביטוי המפתח יכול להופיע בתחילת, אמצע או סוף המשפט וגם עם אותיות ליווי.
כותרת H1 תהיה הכותרת בעלת הפונט הגדול ביותר בעמוד.
מאוד לא מומלץ להגדיר יותר מכותרת H1 אחת בעמוד. אם יש לכם עוד כותרות, כן מומלץ להשתמש ב H2, H3 וכן הלאה.

קישורים יוצאים:
את הקישורים בעמוד נחלק לשני סוגים: קישורים פנימיים לניווט בתוך האתר, וקישורים היוצאים מהאתר.
הסוג הראשון מבורך. כן ירבו קישורים בתוך האתר (ירבו בסבבה, לא צריך להיסחף), כך אתם מעודדים את הגולשים להמשיך לשוטט בעוד עמודים בנושאים רלוונטיים וקשורים. זה טוב לסטטיסטיקה
ומעלה את הסיכוי להפוך את הגולש ללקוח.

מהסוג השני של הקישורים, אלו שיוצאים מהאתר, צריך להיזהר. אני לא אומר לא להוציא קישורים, אבל צריך לעשות זאת בחוכמה – גוגל אוהב הפניות לאתרים רלוונטיים לנושא העמוד בו אנחנו נמצאים. קישורים יוצאים לא זהירים יכולים במידה מסוימת לסכן אותו – אם האתר שמקבל את הקישור הוא מהסוג המפוקפק שנמצא ברשימה השחורה של גוגל, לדוגמה פורנו, הימורים, או סתם אתר שנמצא בעונש.

נכון שעד לא מזמן הייתה תאוריה לפיה קישורים יוצאים פוגעים באתר, אבל אני לא מאמין בזה. לא חושב שאתם צריכים להאמין בזה ולא נראה לי שגוגל מאמין בזה. אם יש לי כתבה באתר שמדברת על מוצר מאוד ספציפי ואני רוצה להפנות למוצר הזה באיביי או בזאפ, אין שום סיבה הגיונית לכך שגוגל יפגע בי אם הפניתי את הגולש למוצר המדובר.
לעומת זאת, אם יצרתי קישור במכוון על מנת לקדם באופן יזום אתר אחר דרך האתר שלי, והקישור אינו רלוונטי לתוכן שממנו הוא יוצא, רוב הסיכויים שגם האתר שלי וגם האתר שמקבל את הקישור ייפגעו בעדכון הפינגווין הבא (פינגווין = לא החיה החמודה מהקוטב, האלוגריתם של גוגל שמעיף אתרים מהתוצאות בגלל קידום / אופטימיזציה מוגזמים).

קישורים נכנסים:
פופולריות של אתר נמדדת בין היתר לפי קישורים שמגיעים אליו מרחבי הרשת. אתרים גדולים, ותיקים ופופולריים נהנים מכמויות אדירות של קישורים מבלי להתאמץ. אתר בתחילת דרכו המקודמת צריך ליצור פופולריות ולקשר – אבל לא בכל מחיר ולא מכל מקום שמוכן לעשות זאת. למשל אין שום סיבה הגיונית לקשר לאתר שמוכר נעליים מאתר של מערכות קולנוע ביתיות. כן הגיוני למשל לקשר מאתר שמדבר על אופנת נשים, לייף סטייל או משהו בסגנון – לעמוד של נעלי נשים בתוך אתר הנעליים שלנו (ע”ע “הרגל הריחנית”). ואם עושים זאת דרך מאמר, חשוב להקפיד על רלוונטיות הקישור עצמו, לאו דווקא דרך הביטוי המדויק. גוגל יודע לקשר בין תוכן העמוד לבין הקישור היוצא.

רשתות חברתיות – כן כדאי להביא תנועת גולשים מפייסבוק, טוויטר ושאר הרשתות החברתיות הרלוונטיות עבורכם. גוגל מאוד אוהב טראפיק מרשתות חברתיות (בדגש על תנועת גולשים אמיתית של אנשים אמיתיים, לא בוטים ופייקים למיניהם).

קישורי no follow:
מה זה? טאג שמולבש על הקישור, לרוב כדי למנוע ספאם, בעצם מורה לגוגל לא להעביר “כוח” לאותו קישור.
למה זה טוב? באתרים גדולים דוגמת פייסבוק, טוויטר ועוד, בהם לגולשים יש גישה לפתוח קישורים באופן חופשי, מגדירים אוטומטית את כל הקישורים היוצאים כ- no follow כדי להימנע מאי נעימויות ועונשי גוגל שיכולים להגיע בעקבות הפצת ספאם דרך אותו אתר.

אני מאוד מאמין בקישורי no follow, אני חושב שהם תורמים המון לאתר מבחינת הקידום. אולי פחות מקישור רגיל, “חי”, אבל עדיין גוגל יכול לראות אותו ולראות את תנועת הגולשים שמגיעה דרכו. כל קישור שמגיע ממקור רלוונטי או מאתר סמכותי, איכותי, בין אם הוא ב- follow או בין אם ב- no follow יעזור לקידום.

חייזר ישן

אז… אלו היו יסודות תורת קידום האתרים. קצה קציהו של הקרחון. אבל אין כמו יסודות חזקים כדי להחזיק גורד שחקים, לא?

אם ברצונכם לקדם את האתר שלכם כמו שצריך, ממליץ לכם קודם כל לשנן את הסעיפים ורק אחר כך לשוחח עם מקדמי אתרים אופציונליים. תבואו מוכנים.

ובכל מקרה, אם תצטרכו ותרצו – אני כאן, מוזמנים ליצור קשר ונדבר!

בהצלחה!!!