מה פתאום בלוג על חומוס

July 17, 2014

חומוס - שוקי גלילי

חומוס להמונים נולד כקוריוז, תצוגת תכלית, פרויקט חד-פעמי עם טאץ’ הומוריסטי. עם הזמן הוא הפך לא רק לתחביב העיקרי שלי אלא גם לכלי שיווקי חשוב ומקור בלתי נדלה למידע שימושי.

מאת: שוקי גלילי

חומוס להמונים הוא בלוג שמוקדש לחומוס, פרויקט משותף של אחי טל ושלי, שפועל מאז אוגוסט 2006 (כן, בקרוב יומולדת).

הוא נולד כמעט במקרה, כסוג של קוריוז – טל עשה את צעדיו הראשונים בוורדפרס ורצה “להשתפשף” (מאז הוא הקים למעלה מ-100 אתרים ובלוגים שמתבססים על מערכת ניהול התוכן הזו); אני הייתי בראשית דרכי בתחום ה-SEO ושמחתי על ההזדמנות לקדם “מאפס” אתר חדש. חוץ מזה, שלא היה אז אף אתר – בעברית או בשפה אחרת – שהוקדש לחומוס. האם זו כשלעצמה לא סיבה טובה מספיק להקים אחד?

התגובות, מהרגע הראשון, היו נהדרות. זו, כנראה, הסיבה העיקרית לכך שהבלוג ממשיך לפעול גם היום, 8 שנים אחרי. בתקופה הזו ביקרו בו כ-1.5 מיליון ישראלים ומספר דומה של גולשים מכל העולם ביקרו בגירסה האנגלית שהגיעה מאוחר יותר. החשיפה הזו הפכה אותי, בין השאר, למרואיין מבוקש בנושאי חומוס. במשך השנים רואיינתי וצוטטתי כמעט בכל כלי תקשורת בישראל, ובמספר גדול של כלי תקשורת בינלאומיים, לרבות BBC, CNN, TIME Magazine, French 24 ורבים אחרים. רואיינתי גם לתריסר סרטים תיעודיים וסרט עלילתי אחד (“היחידה לחקירות חומוס”).

ולמרות שעשיתי עוד דבר או שניים בחיים, כנראה שרוב האנשים מכירים אותי כשוקי מבלוג החומוס או בתור “אבו שוקי המקורי” (כינוי שהמציא לי אחד מקוראי הבלוג ושאימצתי). סוג של מחיר שנאלצתי לשלם…

איך מתפרנסים מבלוג

בשונה מבלוגרים אחרים בארץ ובעולם, מעולם לא ניסיתי להפוך ל”פרו בלוגר” ולהפוך את בלוג החומוס (או הבלוגים האחרים שלי. יש עוד כמה) למקור פרנסה. כך שמלבד מודעות אדסנס שההכנסות מהן בעיקר מכסות את עלויות האחסון והתחזוקה, בלוג החומוס הוא לא אתר מסחרי.

מצד שני, עם הזמן הוא הוכיח את עצמו ככלי שיווקי יעיל למדי עבור ה”day job” שלי כיועץ ל-SEO ושיווק באינטרנט. בין השאר, אני מניח, משום שהוא מהווה סוג של תצוגת תכלית לדברים שאני יודע לעשות. בראש ובראשונה – שימוש בתוכן לקידום.

אני מאמין אדוק בקידום אורגני, ובמשך השנים נדרשתי לא פעם להסביר ללקוחות מדוע “כתיבה לגוגל” לא אומרת שהתוכן צריך להיות מלאכותי ומעיק. בלוג החומוס, היה ונותר בעיני קודם כל ולפני הכל, ראיה לכך שאפשר ליצור מוצר תוכן טוב שגם ידורג יפה בתוצאות החיפוש לאלפי ביטויים. יכול להיות שבעתיד הבלוג יהפוך גם למקור הכנסה משמעותי יותר בפני עצמו – ברור לקוראים כמו שברור לנו, שזה לא יוכל לבוא על חשבון האיכות והאובייקטיביות של התוכן.

קידום אורגני לפי בלוג החומוס

חומוס להמונים קיבל במשך השנים לינקים מאלפי דומיינים ומרבבות בלוגים, וזו באופן טבעי אחת הסיבות העיקריות לדירוגים הטובים שלו. הקלות היחסית שלו בקבלת קישורים טבעיים נובעת במידה רבה מכך שמדובר ב-Link bait טבעי – חלק גדול מהלינקים שקיבל הופיעו במשפטים בסגנון “תראו, יש בלוג שמוקדש כולו לחומוס!”. יש מספיק אנשים שחושבים שזה מצחיק, מרתק, מפתיע או סתם משמח, שיש בלוג על חומוס.

עם הזמן והצטברות התכנים (נכון להיום מדובר על קרוב ל-1000 פוסטים, מאמרים, מתכונים וביקורות) הוא גם הפך למקור יחיד מסוגו בנושא, מה שהופך אותו יעד טבעי לקישור בכל טקסט שמתפרסם ברשת ושעוסק בחומוס. הוא גם מצוטט ומקושר באתרים של חומוסיות שקיבלו ביקורת טובה והמתכונים שלו משמשים כרפרפנס לבלוגרי אוכל בארץ ובעולם.
אבל לינקים הם רק חלק מהעניין. גוגל מזהה, מן הסתם, גם את האזכורים הרבים של הבלוג שאינם כוללים לינקים, את השיתופים ברשתות חברתיות – מפייסבוק וטוויטר דרך reddit ו-Pinterest ועד StumbleUpon.

גוגל ללא ספק אוהב את העובדה שמדובר באתר שמתעדכן לעיתים קרובות; שיש סביבו קהילה ערה של קוראים ומגיבים, מנויי דואר ו-RSS; שהוא משתמש בתכונות כמו Google Authorship ו-rich snippets, ושאנחנו מקפידים לבדוק ולתקן קישורים יוצאים, לשמור על רמת זמינות גבוהה וביצועי טעינה סבירים וכדומה. וכמובן, גם הוותק משחק תפקיד. ישעיהו ליבוביץ’ אמר פעם שאם תקשור חמור לעץ בהר הצופים (בסמיכות לקמפוס של האוניב’ העברית), תוכל לבוא כמה שנים אחרי ולמצוא שהוא קיבל פרופסורה. סוד ההצלחה של הרבה אתרים הוא ההתמדה – שהמשיכו להתקיים יותר זמן מהאתרים המתחרים, עד שקיבלו פרופסורה.

הוותק אומר גם מוניטין, ניסיון, היכרות עמוקה עם קהלי היעד, וצבירת מאסה של אינפורמציה יקרת ערך. הוא גם מעודד מתחרים פוטנציאליים לנסות לשתף פעולה במקום להתחרות, ושיתופי פעולה הם מקור לא אכזב להזדמנויות שיווקיות.